Hledej kominíka ( členové SKČR) :  

help help help help help help help help help help help help help help

Jak je to s minimální rychlostí proudění spalin od krbových kamen?

 

Dotaz:    Na minimální rychlost proudění spalin

Dobrý den,

instaluji u zákazníků krbová kamna v novostavbách a chci se optat na požadovanou rychlost spalin 0,5ms dle ČN 734201/2010, kterou EN 13384-1 dle mého názoru neřeší.

Než instaluji topidlo, tak provádím předběžně výpočet spalinových cest, abych nenapojil něco na co by kominík nedal revizní zprávu. V případě potřeby konzultuji i s revizním technikem.

Bez rychlosti spalin 0,5ms nechtějí dát revizní zprávu (nyní ani stavební povolení, protože již nějaké stavební úřady požadují výpočet předem) a abych pravdu řekl, pokud je komín větší než průměr 160 mm, tak se snad nedají napojit žádná kamna, protože rychlost spalin nevychází 0,5ms. I s komínem 160 mm je problém při vyšší účinné výšce.

Výpočty provádím v programu Kessa Aladin a jelikož se řídí EN, tak to vychází v kladných hodnotách, ale pokud se řídím ČN, ta na tu rychlost spalin se prostě dá špatně dostat.

Je to opravdu tak že se musím držet ČN ohledně rychlosti spalin, nebo stačí když to vyjde dle EN?

Případně je nějaký "chyták" jak zvýšit rychlost spalin, když nemůžu změnit průměr komína a účinnou výšku?

Pomáhá zvýšení teploty, nebo zvýšení hmotnostní průtoku suchých spalin pro výpočet spalinových cest na spotřebiči.

Můžu tedy zvýšit dávku paliva spotřebiče, abych navýšil teplotu a rychlost proudění topidla?

Zároveň v normě z roku 2016 je psáno v 5.4.3 nesmí být nižší než 0,5 a v roce 2010 je psáno nemá. Tak nevím co si z toho vybrat, když je platná i norma z roku 2010.

Pokud bych se držel slova nemám, tak by se do dalo odůvodnit tím, že sice nemá, ale může a pokud nesmí, tak je to jasný. 

A pokud platí obě, tak si můžu vybrat, nebo norma z roku 2016 zrušila tento bod z roku 2010 a nahradila slovo nemá na nesmí?

Děkuji za Váš čas a objasnění.

S pozdravem Ing. XY

 

Odpověď:

Vážený pane,

nejste jediný, kdo Vámi uvedený problém řeší. Až do nedávné doby nebyly s navrhováním spalinových cest pro spotřebiče paliv vzhledem k vysoké teplotě spalin ve smyslu požadavku na min. rychlost proudění spalin problémy.

V současné době se však vzhledem k tomu, že výrobce spotřebičů na pevná paliva zvyšují účinnost spalování na úkor snižování teploty spalin (v některých případech jsou dokonce teploty udávané výrobcem pod kondenzačním bodem) a u pasivních a nízkoteplotních staveb, se používají spotřebiče na pevná paliva s velice nízkými výkony, stal ultimátní požadavek normy na min. střední rychlost proudění spalin v kombinaci s požadavkem na min. velikost (průměr) komínového průduchu kruhového průřezu 140 mm při provádění návrhu spalinové cesty zásadně limitující.

Při dodržení min. velikosti komínového průduchu a při malém výkonu spotřebiče paliv, je zpravidla střední rychlost proudění spalin ve spalinové cestě menší než 0,5.m.s-1.

Celá problematika byla posuzována v rámci posouzení proudění spalin v komínu pomocí numerického modulování, které na základě zadání SKČR provedly Vysoká škola báňská – TU Ostrava, Výzkumné energetické centrum. Ze zhodnocení teoretického experimentu – provedení numerického modelování proudění spalin, vyplynuli že:

  • Pokud je ideálně izolované komínové těleso, tak nikdy nemůže dojít ke zpětnému proudění spalin.
  • Pokud je při průměru kouřovodu DN = 140 mm komínové těleso provedeno pouze z neizolovaného ocelového materiálu tloušťky stěny 1,5 mm (R = 0 m2.K.W-1), tak začíná vlivem ochlazování spalin u stěny komínu (změna hustoty spalin) docházet ke zpětnému proudění již při střední rychlosti kolem 1 m.s-1. S rostoucím průměrem kouřovodu (DN ≥ 140 mm) se tato kritická střední rychlost snižuje.

Proto požadavek na dodržení střední rychlosti proudění spalin bude v nové ČSN 73 4201:2024 ed.3, která by měla vyjít v červenci-srpnu 2024 upravena takto:

Střední rychlost proudění spalin ve spalinové cestě tlakové třídy N1, N2 při jmenovitém výkonu spotřebiče paliv, nemá být nižší než 0,5.m.s-1.

Pokud se tepelně-technickým výpočtem spalinové cesty prokáže, že střední rychlost proudění spalin ve spalinové cestě při jmenovitém výkonu spotřebiče poklesne pod 0,5.m.s-1, musí být do prostoru se spotřebičem paliv nainstalován detektor CO.

V poznámce k příslušnému článku normy je uvedeno, že u spotřebičů na pevná paliva se při nižší rychlosti proudění spalin než 0,3.m.s-1, doporučuje instalovat na ústí komína spalinový ventilátor.

                                                                                              Pavel Dědič
                                                                        předseda Znalecké a rozhodčí komise

 

 

Vzdělávání kominíků - partneři